I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, April 14, 2011

JuJuR Lah dalam setiap perbuatan dan kata2 mu

mengikut bahasa jujur bermaksud
"mengakui, berkata atau memberikan suatu informasi yang sesuai kenyataan dan kebenaran". jika tidak jujur maka 
“Celakalah orang yang berbicara, padahal dia menipu, untuk sekadar membuat orang-orang tertawa, celakalah dia, kemudian celakalah dia." (Imam Ibnu Hajar al-Asqolani)

jujur dengan ibu bapa.
adalah perkara yang paling sukar rasanya buat kita semua. kerana ada perkara yang mereka larang kita tentang. yang mereka suruh lansung tidak bersuluh. ketika sekolah ujian dapat markah 4, kita tambah 0 di belakang jadi lah markah 40 huhh lega lulus. kalau kita jujur pasti memang dapat penampar. kalau ibu bapa sedang terdampar di hospital kerana serangan jantung patut kah kita jujur sesuatu yang buruk telah berlaku? tipu dosa kan? jika jujur? maka mati lah mereka kaku. tidak semua perkara yang jujur membawa kebaikan.

jujur dengan suami isteri.
rasanya banyak penipuan yang berlaku di sini kerana apa? kerana apa? bila isteri membeli belah pakaian dia cakap pada suami pergi pasar beli ikan. bila suami kata pergi main bola rupanya pergi main kayu tiga. bila suami ajak berasmara kata isteri datang bulan lah bang. padahal isteri marah sebab suami tak beli katil baru. spring pun dah habis kenyal bang. cecah lantai. kadang kita tidak perlu jujur mengikut kehendak hati kerana itu cuma nafsu semata.

jujur dengan kawan kawan.
sekeliling kita terdapat mereka mereka yang hebat. bila orang kata ada playstation 3 kita pun balas cakap ada playstation 8. bila orang kata ada teman wanita mat salleh kita pun kata ada teman wanita soleh. bila orang kata pernah masuk disko kita pun cakap pernah masuk rumah pelacur. bila orang kata dia gay. kita pun cakap saya ok. adakah kita perlu menipu untuk nampak hebat hanya kerana bila kita jujur orang hanya kata kita tidak hebat.

kadang sukar untuk jujur
kerana tak semua perkara mendatangkan kebaikan. jujur lawan nya menjaga hati. jika kita jujur gagal dalam peperiksaan, bagaimana agak nya rasa ibu bapa? maka jujur lah kita belajar sambil menghabiskan duit mereka. jika kita jujur dengan teman lelaki yang kita pernah terlanjur, adakah rasa cinta akan menjadi jijik hina? jika kita jujur pada kawan kawan yang kita miskin dan tidak bersekolah sejak kecil. adakah mereka akan menjauhkan diri dan pergi? senang cerita indonesia sendiri tidak mahu jujur bahawa mereka kalah kerana permainan. malah mereka tuduh kalah kerana alat permainan(laser).

jujur lah pada perkara
yang mendatangkan kebaikan dan penerimaan manusia yang bahawa setiap orang pernah melakukan kesilapan dan setiap orang punya kekurangan.



kesimpulannya kalau kita ade tertipu seseorang cepat2 lah minta maaf .. bertaubat .. sanggupkah kita kene potong lidah??!! sanggup kah kita mencari orang yg kita tipu diakhirat sdgkan disana berjuta2 manusia akan berkumpul ..dari kaumnya Adam hingga Umat Muhammad S.A.W .. 

No comments:

Post a Comment